De geschiedenis van de Modelbouwclub GVB Amsterdam

De Modelbouwclub GVB Amsterdam is opgericht op 2 november 1967 door personeelsleden van het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam. De vereniging is begonnen in de voormalige tramwerkplaats in de Tollenstraat. Na ongeveer 2 jaar moest zij daar vertrekken door ruimte gebrek en kreeg in de tram remise Kromme Mijdrechtstraat (in de volksmond Remise Lekstraat genoemd) op de zolder aan de achterzijde een nieuwe ruimte toegewezen. Tot op heden zit de vereniging hier nog steeds. Hier is men begonnen met het bouwen van een model spoorbaan in schaal half nul. Deze heeft tot 1999 dienst gedaan.

Gezien de situatie van de onderbouw van de baan, deze bestond uit oude tafels uit het wachtlokaal voor de bestuurders en conducteurs heeft men toen besloten de gehele baan af te breken en in 2000 is toen de nieuwe baan gebouwd. Deze heeft een lengte van 15 meter en is 3 meter breed. Ook is er een opstelterrein van 3 meter lang welke zich achter de baan bevind in een aparte ruimte. Op de nieuw gebouwde baan wordt gereden met gelijkstroom analoog. Naast half-nul (rijlengte ongeveer 180 meter) is er ook een smalspoorbaan aangelegd met 9 mm spoorbreedte (HOe) en een trambaan half-nul. De modelbaan is voorzien van een berg gedeelte en een stad met daarin de tramlijn.

Verder heeft de vereniging een HO tram modulebaan, waarop een klein gedeelte van Amsterdam is nagebouwd met o.a. het Rembrandtplein, de Munt, de Schreierstoren, de Blauwbrug en de St. Nicolaaskerk.

Op de beneden verdieping is een LGB baan,  deze baan heeft een rijlengte van zo'n 50 meter.                                                                 

De open dagen werden druk bezocht

Het demonteren c.q. slopen van de oude baan

Opbouw van de nieuwe hoofdbaan, 12-6-2000

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------